mandag 19. januar 2015

MINE DIKT av Sigve Lauvaas - LØSREVNE Dikt13 *1990-1999


van Gogh-Ill.




13.
REGN

I natt kommer vinden og regnet,
Og stormen banker på.
Jeg våker over Norskehavet -
Og tenker på fiskerkonen
Som venter med fire små.

Fuglene våkner fra drømmen
Og flakser i værbitt rom.
Regnet pisker på fjellet
Og himmelen er tung som bly.
Alene må jeg vandre i regnet
Og har ingen sted å bo.

LODD

Jeg kommer med den lodd jeg har
Og tiltrekkes av berøring.
Jeg vet at noe nok gikk galt
Når minstemann fikk avføring.

Tiden gir oss rom til alt.
Vi strikket julevotter.
Så går vi ut i stjernenatt
Og danser så kroppen svetter.


SKYER

Nå ser jeg drivende skyer
Over jordens eventyrland.
Jeg bor i et lite fiskevær,
Uten strøm og vann.

Solen måler landskapet
Og jeg får et gledelig syn.
Skyer maler himmelen rød.
Da blir det sol på ny.

Lyset løfter frem sitt bud.
Alle har noe å si.
Jeg ønsker velkommen alle små.
Velsignet er barnet ditt.


LIVET

Livets sekunder er dyrebar.
En reise i sekunder gir perspektiv,
Livet er mer enn en gammel eik.
Livet er far og mor.

Jeg elsker sekunder, og livets kilde
Som prøver å gi hver enkelt
En salmeskatt.
Litt visdom fra ordet
Vil leve i oss, og lyse
Over hele verden i hundre år.
Det sier vår kjære mor.


BREV

Jeg skriver et brev
Til min kjære mor,
Og forteller om Amerika.
Jeg reiser til Dakota i nord
Og leter etter gammel slekt.

En enke lyser i språket der
Og tårene triller ned.
Hun kom til det nye landet
Da hun var åtte år.
Nå er hun nitti, og håper sterkt
Å se sine kjære igjen.
Om natten er mørk, kan det gjerne gå.
Hun er frisk, og har fått seg en venn.


FLUKT

Angsten må flykte.
Verden er full av hat.
Åpne ansikter søker jeg nå.
Der kan jeg finne husrom
Og spise meg mett
Av kjærlighet.

La meg få bo i Jerusalem
Og nyte godt av kongens fat.
Åpne ansikter elsker jeg.
Der finner jeg trygghet og ro,
Og kan vokse til uante høyder.
Min venn er født i dag.


FJELL

Snøen laver. Fjellet lever.
Fjellet puster. Isen roper.
Breen reiser, frosten sprenger.
Hvite korn i fjellet synger.

Snøen vokser inn mot vidda.
Vinden uler som en varg.
Livet her er bare under.
Isen lever. Det er natt.

Breen sprekker frem mot våren.
Dype spor vil lyse opp.
Rein og hjort på heimebøen
Synger høyt om livet sitt.


VÅR IGJEN

Etter plaskregn
Kommer solregn, kommer
Regnbue og solglitter i trær og fjell.
Solen spiller på regnet
Og regnet spiller på fjellet,
Og så er det vår igjen.

Du blir vekket av sol
Og fuglekvitter.
Regnet er stille dugg over eng og voll.
Solen gyller landskapet.
Jeg forsøker å klimpre på gitaren
Grytidlig, før barna har stått opp.


SOMMER

Plutselig kommer sommeren løpende
Gjennom tunet
Med en snert av solvind
Over gras og fjell.

Skyene er lette og vinker farvel
I det endeløse rommet,
Mens jeg trimmer plenen
Og ser etter bringebær.

Sommeren tar oss med hele tiden
Og bærer oss til drømmeplassen,
Der vi kan hvile ut
Og samle krefter til en ny dag.

Igjen og igjen kommer sommeren
Og skaper liv og røre,
Og fugler og trær får vinger
Som et under - i sollyset.


VEISKILLE

Vi står ved et veiskille,
Og beklager ikke,
Men forteller gjerne om veien
Til fuglene får vinger,
Og vi må begynne på nytt.
Vi forteller om himmellyset
Og de dype netter med midnattssol.

Hver dag kommer vi til et veiskille,
Og vi blir tryggere –
Helt til vi ikke ser målet klart.
Da må vi søke hjelp av himmellyset.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar