onsdag 16. mars 2016

MITT LIV Poesi 2007 Del8 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.





BILDER

Bilder strømmer i tiden,
Og dukker opp som brev,
Og i drømmer om natten.

Bilder på bilder, tett i tett,
Blir til en vev i livet.
Av alt vi sier, tenker og tro,
Er bilder - som utsikt
Til en ny tid.

Bildene bærer oss frem
Som luft og lys.
Bildene åpner dører.
De strømmer imot oss
Fra fjerne himmelstrøk,
Og fører oss til en åpen sal
Hvor vi kan tale fritt,
Og er i balanse.


DE SKRIVER

Med spisse albuer
Går grådige nasjoner over jorden.
De lyser etter kraft og mat
Til stadig nye millioner.

Sletteland blir fotografert.
Og snakket rundt bordet
Er om en ny tid, en ny verdensorden.
Den stikker i hjerter og bein.

At fremmede bygger plantasjer
I Afrika, Brasil, Guatemala,
Forteller at de rike styrer alt.

Smerten drypper i jorden som dugg,
Og blir borte i solen.
Da er alle innskrevet i taushet.


VIND

Vinden fløyter i graset.
Døde puster under jorden,
Og vannet har sine veier.

Solen går og kommer
Som et tidsur, en god venn.
Livets lov kan ikke svikte.

Nedlagte gruver bygges ut,
Og toget begynner å gå
Langs gamle stier på prærien.

Vinden bygger seg opp,
Og våtmarker blir kornåkrer.
Verden går videre i nord.

På havet kaster bølgene,
Og løfter seg som en makt
Som overtar by etter by.

Folk kryper på fjellet, i høyden,
Og lyser etter et sted å bo.
De har mistet alt.


KAST DITT ÅK.

Kast ditt åk,
Og det er lettere å gå.
Se deg ikke tilbake.
Elven renner alltid en vei.
Og alle elver møtes til slutt.

Kast ditt åk,
Så løfter verden seg.
Og livet blir lett som en fot.
Landskapet åpner sitt vindu,
Så du kan se hjem til slutt.


KLARHET

Klarhet i livet,
Har bare den vise.

Alt er så overfladisk.
Vi blir aldri kjent med folk.
De pakker seg inn.

Der er dybde i en brønn.
Havet velsigner og forbanner,
Men ordet taler til hjertene.

Klarhet skaper utsikt.
Når mørket faller kan ingen se.
Men i klarhetens lys
Åpnes en ny verden.
Der møtes vi som søsken og venner.


MINE ORD

Mine ord drukner i mengden.
Alfabetet klarer ikke romme alt.
Bilder flettes til en vev.

Mine ord flyr i vinden
Uten navn og adresse.
De popper langs veien til Soria,
Hvor kongen bor.

Mine ord er en del av språket
Som fedrene brukte
På veien til Amerika.
Der begynte et nytt liv.

Mine ord blir født i det stille,
Og knopper seg som trær i skogen.
Snart skinner det i blomster,
Og barnet smiler og ler.


ROM

Der finnes mange rom i et hus,
Der finnes mange stasjoner,
Oppholdssteder langs ruten
Fra fødsel til grav.

I lys og mørke finnes rom
For en hel verden,
Som trommer og hyler i kor
Om tapte drømmer.

Det flyter en forventning i luften,
Og forvandling skjer.
Varm og kald luft møtes,
Mennesker fra ulike nasjoner
Får en ny begynnelse.
Det er håp for alle.


UT MOT HAVET

Store vannmasser velter mot havet,
Som sluker alt.
Jeg holder meg i vinduet og ser
En drøm blir skyllet bort.

Utsikt er ikke bare vakker natur,
Men et hav av problemer.
Livet fosser i elever og stryk,
Og forteller om håp og tro.

Jorden er feberfylt. Alt er en kamp
Om å overleve bølgene.
Alle vil helst ha utsikt til havet,
Et hav som er vår venn.

Når havet koker, spiller jeg fiolin.
Jeg svinger meg i vinden,
Og venter på fred i livet.
Jeg venter på våren – med deg. 

M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar