tirsdag 15. mars 2016

MITT LIV Poesi 2007 Del8 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.




LESE

Livet er for kort
Til å lese poesi.
Vi har så mye annet å gjøre.

Vi leser avisen.
Vi har nesten ikke tid
Å gå på forening.

Alt må prioriteres
Fra morgen til kveld.
Vi har ikke noen tid å miste.

Vi leser om kapp
Skilter og annonser.
Så lytter vi litt på tv.

Livet er rom og tid.
Poesi er ord og smak.
Og jeg er en uskrevet kilde.


STILLHET

Grenseløs stillhet.
Jorden er vevd i et teppe
Som speiler landskapet.

Engleord henger i luften,
Som stjerner av gull.
Jeg kan ikke telle dem alle.

Hellig er stillheten,
Jorden er rund som en lek.
Den første skal bli den siste.

Grenseløs stillhet bak alle gitter.
Der stråler evighetens lys.
Snart er vi der.


TALE

Du taler i opplyste rom.
Gjennom deg skal ordet skinne.
Du taler langsomt
I møte med folk i korridoren,
Og nikker og hilser.

Du taler til lyse og mørke,
Og hører språk fra mange nasjoner.
Her får de høre din stemme.
Du er innbudt som taler
For frihet til å møte våre søsken
Over alle grenser.

Ordet er fritt, og det vokser
Som et sennepsfrø.
Veien for oss i dag
Går gjennom ørken og tornekratt
Til opplyste rom ved havet,
Der ordet er brød.


DU

Du grenseløse, som stiller stormen
Og setter fanger fri,
Du som taler alle språk
Og gjør vann til vin, -
Ditt navn forvandler oss.

Du hellighet som er liv og vei.
Gjør døren høy, og porten vid,
Så vi kan se din herlighet
I himmelen, i paradis. -
Der vi skal møtes snart.

Din ånd forteller, gir oss råd.
Din kilde er det klare lys.
Du gir oss kraft i ordet,
Som åpner veien til ditt hus.
Der venter du på oss.


SE FRAM

De gamle skal dø,
De unge skal ut.
Hjulet skal svinge i mølla.

Vi skal ikke alltid
Henge som greiner og lauv
Men bære hverandre i lyset.

De unge skal ut, og ordet skal ut.
Leppene får hva det sier,
Og hjertet synger livet.


BLANKE ARK

Vi står med blanke ark,
Og er som et trekkpapir.
Snart er vi fylt av glødende ild,
Og fosser frem i livet.

Vi er ungdom med antennespir.
Vi følger med, og samler stoff
Til neste kapittel.

Dag for dag, år for år,
Sitter vi med åpne øyner,
Og speiler livet rundt oss.
Vi siler og tolker de andre
Og skriver vårt liv.


VI SER

Vi ser hus langt borte,
Og kjenner varmen.
Lyset møter oss som venner,
Og veien blir lett.
Vi kommer som gjester til huset,
Og favner en åpen dør
Som redning i livet.


SØVN

I natt sov jeg dårlig.
Dagen ble en sovepute,
Og ingenting ble gjort.

Jeg sover til musikk fra havet.
Bølgene dysser meg i søvn.
Men mystikken i rommet bruser
Når havet er stilt.

I natt vil jeg drømme en måne.
Den er vakker som gull.

Jeg flyr som en fugl
Fra fjell til fjell,
Og leter etter Noas ark.
Der kan jeg hvile meg.


SKRIFT

Der finnes mange skrifter,
Men bare en skrift.
Der finnes mange ord,
Men bare ett ord som gir liv.

Lyset og livet er skriften
I en sum, i et rom av glede.
Skriften er åpen for alle.
Jeg skrifter for den jeg er.

Mennesker hater og elsker,
Og leser seg frem i tid.
Jeg skrifter for nåtid og fremtid.
Skriften er en hellig bok.

M.Skjelbred-ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar