lørdag 23. januar 2016

VÅR KALDE JORD Poesi 1997 – s.13-16 *Sigve Lauvaas


K.Herredsvela-ill.




JORDEN

Når bonden pløyer jorden
Blir livet skapt.
Og drømmen om kornet
Vokser snart.

Det spirer og gror på jorden
I lyset av en sol.
Og drømmen om å være
Blir ganske stor.

Når bonden skaffer maten,
Er livet som en drøm.
Vi trenger ikke klage
Når jorden er grønn.


LEVE

Nå kan vi leve lykkelig,
Og jorden er vårt hus.
Vi speiler oss i andre
Og bærer barnet frem.

Vi stoler fast på tiden
Som kommer til vårt hus,
Og tar med seg små lysglimt
Fra himmelens paradis.

Vi lever her som lånet,
Og passer jorden vår.
Så lenge vi er sammen,
Går livet som det skal.

Vi drømmer titt og ofte
Og stormer frem i dagen.
Vi jobber for å leve
Til glede for de andre.


TAKK

Takk vinter, takk vår,
Og takk til den lange sommer.

Snart kommer høsten
Og henter kornet hjem.

Takk for alle smil i dag,
For gode ord og drømmer.

Takk for kjærlighetens lys
Som bærer oss i livet.

Takk for at vi er født,
Så vi kan skape en ny vår.

Takk for livet, takk for alt,
Og undret med kornhøsten.

Snart kommer vinteren,
Og vannet fryser i jorden.


I KVELD

I kveld er du langt borte.
Jeg ser ikke lenger ditt ansikt klart.
Jeg drømmer om andre, der ute,
Som søker en venn i livet.

I kveld går jeg under månesigden.
Det kan bli kaldt til natten,
Og fuglene tier i buret.
Jeg drømmer om en venn
Som kommer og går -
Som solen og nordlyset.


HUS

I dette huset kan jeg tale fritt.
Jeg leser min poesi,
Og tyder skriften.
Jeg gjenkjenner bilder på veggen.
Det er mine søsken
Som har betalt prisen.

Huset er tømret av skogens trær
Og lever sitt eget liv.
Jeg bor i dette huset
Og skriver frø i vinden.
Jeg vet om en seierrik vår,
Der blomster gror.

I dette huset kan jeg bevege meg
Og male hele verden.
Her er utsikt til alt.
Og når jeg legger hånden på kinnet,
Kjenner jeg nærhet
Til livets hellige puls.


LØFTER

Vi løfter hverandre.
Vi smiler og løfter hverandre,
Selv når vinteren kommer.

Med arr og fødselsmerker
Løfter vi hverandre frem i lyset,
Til et kjærlig budskap.

Vi er lemmer på det samme treet.
Vi er greiner som løfter livet
Med en herlig latter.

Våre barnslige kropper løfter
Jorden mot himmelen,
Og kjenner nærhet til Gud.


VIND

Det stryker en vind over tunet,
Og den rekker bort til meg.
Det åpnes hemmelige dører,
Og jeg springer ut.

Fra ukjente rom i verden
Kommer en vind imot fjellet.
Den drar meg mot vest, mot havet,
Der slekten bor.

Det stryker en vind over verden,
Og når meg bak forhenget.
Jeg klamrer meg til de andre
Som henger med hodet sitt.


FROST

Frost og rim på ruten.
Det skraper i snø.
Ungene er ute i vintervær
Og tester sporet.

Om det er silkeføre,
Kan alle bli tatt med
I det store skirennet
Fra Røros til Lindesnes.

Frosten sprenger grenser
Og presser noen ut.
Ingen kan vinne alt,
Men alle er best til slutt.

Vær ikke bekymret
Om vinteren graver i jorden.
Alle må finne seg selv,
Og alle må dø en dag.

K.Herredsvela-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar