fredag 9. januar 2015

MINE DIKT av Sigve Lauvaas - LØSREVNE Dikt8 *1990-1999


Ill.bilde


8.
HENGE

Henge ord på greip,
Henge ord på hesjetråd,
Henge ord på veggen.

Navnet på veggen
Får oss til å se, høre,
Kjenne glede og lykke.

Henge med armen,
Ikke jobbe, ikke reise,
Stenge seg inne med ord.


GAVE

Du har en gave i dine hender,
En gave i hjertet.
Du er salvet til gode gjerninger
Og fylt av en mektig ånd.

Dine ord er på leppene verden over,
De lånes bort og blir brukt
Til golvet sprekker
Og livet flyr med vinden.


BOK

Jeg leser boken
Og hører ordet.
Jeg roper navnet
Og speiler livet.

Jeg bygger huset
Og er i rommet.
Jeg åpner boken
Og lever livet.

Jeg elsker solen
Og tegner bilder.
Mitt eget ansikt
Skal lyse livet.


VINDEN

Frø taler sitt språk,
Vinden taler sitt.
Alle har et språk, et ansikt.
Vinden går i bølger, som havet.
Vinden jager jorden og brøler
I stormfulle vinternetter.
Og dødens brodd kommer til alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar