mandag 14. mars 2016

MITT LIV Poesi 2007 Del1 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.



MITT LIV
poesi


Poesi
2007


Sigve Lauvaas 


Nobel forlag

M.Skjelbred-ill.




  
JÆREN

Drømmen om Jæren løfter min tanke,
Vekker mitt sinn til latter og sang.
Fri meg fra berget, løft meg i skyer.
La meg se Jæren, som lyser av liv.

Vakkert er landet, gyngende lett.
Jeg bærer Norge i hjertet.
Jeg drømmer om kupler med kjærlighet,
Og kornåker over alle sletter.


MITT LAND

Mitt fedreland. Mitt gamle land
Med mosegrodde fjell og vidder.
Mitt frodige land med einer og lav,
Og lyng av hei og hammer.

Vår smilende, langstrakte kyst,
Med lapper av skog -
Og gras mellom steiner og trær.
Det løfter vårt hjerte til sang.

Bygninger åpner seg, landet er fritt.
Her er husrom til mange språk.
Dikteren skriver om barnet sitt.
Jeg skriver om fedrelandet.


LYS

Det må bli lys.
Gruvegangen er mørk.
Det finnes en lampe for alle folk.
Jeg venter på himmellyset.

Forklar, mine veier. Mitt hjerte er her.
Jeg tar noen skritt tilbake.
Jeg fødes på nytt hver dag i ditt lys.
Forvandlingen verner om livet.


HØSTEN

Høsten kommer til alle.
I oktober kommer den for alvor,
Med snø i fjellet.

Veiene er bare i låglandet.
Måse og hegre rydder stranden.
Furutrær synger i storm.

Våre øyne er overlesset av inntrykk.
Vi subber oss gjennom dagen
Med et tonn på ryggen.

Språket snakker til oss,
Og vi gir tilbakemeldinger om alt.
Vi er speil for hverandre.


ANSIKT

Ennå en stund skal jeg se ditt ansikt.
Jeg synes du er vakker.
Du er en av oss.

Når jeg studerer brikkene i bildet,
Er du den viktigste av alle.
Ditt ansikt lyser gjennom oss.

Jeg er glad på grunn av deg.
Fingrer, hender, hår og nese
Går fra generasjon til generasjon.

Verden er blind av forviklinger,
Men du er den samme, den ene skjønne
Som ser meg i støvet.

Jeg kan ikke gå ifra deg.
Du velsigner mine lepper
Og gjør meg sterk, så jeg ser veien.


FUGLENE SYNGER

Fuglene synger.
Jeg ble til den jeg ble.
Fra tidlig lærte jeg å gå.
Jeg syklet, og utvidet grensene.

Jeg kan ikke fly,
Men er imponert over fuglenes
Veldige sirkel i rommet.
Jeg drømmer om å lære mer.

En gang vil jeg fly som en fugl.
Jeg fester mitt blikk i lerketreet.
Der sitter en gulspurv.
Jeg blir så glad når våren kommer.


VÅRE LIV

Våre liv går hurtig
Fra fødsel til grav.
Vi tenker ikke på alderdommen
Mens vi leker i sanden.

Våre liv krymper med tiden
Og passer inn overalt.
Vi passer jobben,
Og knipser bilder
Til den store gullmedalje.

Vi beveger oss, roper og hvisker
Til alle vi kjenner.
Mye er på gang.
Og vi er med i dansen
Så lenge vi lever.


M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar