mandag 14. mars 2016

MITT LIV Poesi 2007 Del2 *Sigve Lauvaas



M.Skjelbred-ill.





VISS

Viss verden var annerledes,
Var vi annerledes.

Alle har et hemmelig indre,
Et rom med diamanter og drops.

Viss vi kjenner oss nakne,
Usynlige, små,
Trenger vi hjelp.

Viss verden går under,
Har vi ikke sjangs til å overleve.
Men sjelen er vår signatur
Og sikkerhet.


NATUREN MIN

Dette er naturen min,
Et maleri med stillhet og lys.
Det vekker meg fra søvnen
Og forteller om kraft.

Naturen møter meg hver morgen
Med nytt lys, nye muligheter.
Timeglasset forteller trinn for trinn
Den veien vi må gå.

Men jeg er en villstyring,
Og liker å klatre.
Jeg ser på solrenningen,
Og tenker på den ene
Som har all makt.
  

HVER DAG

Hver dag går vi
Sammen med tiden
Og de andre.
Vi følger måne og sol,
Skyer og vind.

Vi varmer oss ved bålet,
Og trøster oss med ordet,
Som har makt
Til å skape alt nytt.

Jeg fryder meg i lyset
Som kommer hver dag
Med beskjed om været,
Som omgir oss i rommet
Med vegger og tak.


MÅNE

Månen ser deg
Nede på jorden, på en vei
Som fører til verdens ende.

Du prøver å drømme deg bort,
Men månen holder sine løfter,
Og lyser i travelheten.

Månen gir oss en gullmynt
Og dreier skiva rundt
Til alle har fått smake.

Du kan prøve månedansen,
Med stjerner og planeter.
Hvem vinner til slutt?
  

FANGE FRØ

Jeg vil fange frø
I timeglasset.
Holde ut til det lyser
I vinduskarmen.

Jeg vil se lauvskogen spire
Til en ny vår.
Granskogen synger
På veien til sagbruket.

Noe godt kommer ut
Av trestammen min.
Den skal bli til en kjole
For konfirmanter.


LETER

Leter du etter noen
I mylderet i parken, på torget.
Den ene vet at du leter,
Og gjemmer seg
Som en planet i tåkehavet.

Du leter og spør etter stjerner,
Og kjenner et håp i brystet.
Du speider en levende klode
Som skal overta.

Kanskje treffes vi der,
Med den ene i gull, høyt hevet.
Som en seilskute går månen
Med solen på slep.
Og vi er i hælene, som kleggen.
  

VÅR

Våren smiler til alle.
Og hestehoven er varm
Som en hånd.
Den lyser som vårens barn
Langs veien til Kollen.

Jeg plukker blomster til mor.
Og alle kan danse
I fryd og glede over våren
Som er kommet tilbake.

Vi møter en god venn
I vårens lys og latter.
Den svikter aldri,
Og kommer med et smil.

Og alle tripper i parken,
Og ser hverandre som venner
Fra barndommens rike vår.


UNDER SKYER

Du går under skyer
Og teller på fingrene
Om det er lenge igjen.
Du ser regnet, og kjenner kulden
Som driver inn fra havet.

Det er ingen varme i jorden.
Menneskene er kalde.
Vi trenger en ny vår.
Vi trenger sol – med krefter
Til å helbrede verden.

Skyer driver inn, som før.
Det taler om en vanskelig tid.
Vi har verre tider i vente.
Hungersnød, krig og atter krig
Skal rope, før alt blir stille
Under hvite skyer
Og en ny vår.


M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar