mandag 14. mars 2016

MITT LIV Poesi 2007 Del4 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.




TENK

Tenk en ettermiddag om høsten
Når fargene har begynt å brodere.
Det er litt av en malermester
Som kan få til alt dette.

Se på fjellet som blender oss
Med tusen farger.
Alle former og tegn i veven
Åpenbarer en kjærlig hånd.

Tenk for en fest å gå i naturen
Og vite at alt er blitt til i sin tid,
For at vi skulle få være med.
Det er som en strofe av David.


BØLGER

Bølgene slår dempet mot stranden.
Vinden puster i sivet.
Lyriske årer går over hav.
Vi sitter og drikker kaffe.

Det er kveld i nord, med lys
Over alle grenser.
Her kan vi lese avisen i parken
Ved midnattstid.

Barn spiller fotball, og noen sover.
Det er best å komme i hus
Når bølgene slår i fjellet.
Det brygger til storm fra vest.
  

BLÅ HIMMEL

Det blir godvær.
Stjerner om natten,
Vakre fyrlys langs veien.
Jeg ser for meg et flygel
Som spiller til dans.

Jeg har ikke ord for drømmer.
Noen sitter ved klaveret
Og nynner på en sang
Om kjærlighet til den ene.
Jeg tenker på Gud.

Jeg vil sove til en ny dag
Med sommer i hagen,
Og blåveis og forglemmegei.
Jeg skriver blå himmel,
Og takk for alt.


DE LÆRDE

De lærde har ikke mer å si.
De forstår ikke signalene
Som ligger gjemt i skyene.

De lærde drikker kaffe
Og diskuterer skapelsen,
Ut fra en teori.

Kunnskapen er delt på feltet,
Og ingen kommer til bunns.
Skriften er lukket.

De lærde roter med tiden,
Og vet slett ikke alderen.
De skjuler seg i de andre.

Snart er de oldinger, og ser ut
Etter fugler og ekorn.
De tror alt er et eventyr.


TIDEN

Tiden går fort,
Og vi må følge med i sporet.
Det er travelt nok
For en som ikke har trening.

Tiden reiser, sekunder, minutter
Til vi møtes igjen,
Og ser at vi er blitt en grein
I tuntreet.


MØRKE SKYER

Jeg går i mørke gater
Under mørke skyer,
Der døden banker på hver dør
Og roper med skarpe tenner.

Det er tid å fortvile
Over ondskapen i verden,
Som herjer og regjerer
Land etter land.

Det er mørke skyer over Europa,
Og flere byer rister
Av torden og lyn.
Noe kommer til å skje.

Jeg klamrer meg til muren,
Og bygger meg et alter.
Om jeg dør, vil jeg leve.
Jeg trøster meg til Israels Gud. 


ASFALT

De legger asfalt over Jæren,
Og bygger ned åkeren.
Hungeren kan aldri ramme oss.
Oljerikdommen er lys for den rike.
Jeg søker lys i ordet.


RART

Rart å tenke på
At kirketårn står for fall,
At land blir knust i krig,
At havet kommer imot oss
Som en ulv ved høylys dag.

Rart å være til mens jorden skjelver
Og fjellet brister.
Rart med vannflommen og Noah.
Alt som har vært,
Skal komme igjen.

Rart med tåkeluren, losskøyta,
Og fyrlyktene langs kysten.
Jeg stoler på veien,
Og lytter til været som en fugl.
Jeg vil være klar.


UNDRING

Jeg undrer meg over livet,
Og skrev notater over mange år.
Nå tolker jeg skriften,
Og tenker på kraften i et frø.

Hva er det som får frøet til å spire,
Og forvandles til en blomst, et tre
Eller en frukt for millioner?
Jeg undres over tiden,
Og drømmer en gang å få se
Bak seneteppe.


LIVET

Noen går blindt gjennom livet, sier du.
Alle øver sitt øye, men ikke alle finner veien.
Du må være sterk for å feile.
Bare nåden kan gi kursen for vårt liv.
Jeg tenker på Salomo.

M.Skjelbred-ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar